שמונה דקות על פרשת שופטים (אודיו)

קורה גם לכם שאתם נתקעים באמצע החיים ולא יודעים לאן כל זה אמור להמשיך? זה מרגיש חשוך או לפחות לא מאיר. זה מבלבל ומטריד, וזה חייב להיגמר לפני שנשתגע, נכון? אז יכול להיות שלקחתם שוחד, כי "השוחד יעוור". מה אמרתם? שוחד קשור לשופטים ודיינים – נכון! שכחנו לציין שנחשפה חברותכם באגודת הדיינים היהודית. 

האזינו:

בס"ד

פרשת השבוע מסדרת את מערכת המשפט שתפקידה לבסס בעולם ובאדם את מציאות הצדק.

אין ספק שהאתגר הגדול ביותר של כל חברה הוא להגיע לצדק. כולם מחפשים צדק וכולם טוענים שאין בעולם צדק. הסיבה העיקרית – מפני שכולם רוצים להיות צודקים. התורה מצווה "צדק צדק תרדוף" אם אנו מצווים לרדוף אחריו, משמע שהצדק בורח, ממי הוא בורח ומדוע?

הצדק בורח מפני שהוא מתחמק תמיד בין שלוש אפשרויות: ראש תוך סוף, או ימין שמאל ואמצע.

בכל וויכוח בין אנשים הצדק מסתתר איפשהו בין הגרסאות הסותרות. זה אומר שכך הכל התחיל וזה טוען להיפך. הוא אומר שהמסקנה היא כך וחברו מביא מסקנה אחרת. האחד נוטה לימין ולחסד והשני לשמאל ולגבורה. בדרך כלל יש גם צד שלישי – האמצעי.

לפי האמת תפקידו של הצד השלישי לחלץ את שני הצדדים מהוויכוח, משום שאין באמת צד שלישי – יש את המכריע. והכרעה זה לא להעדיף אחד על פני חבירו, אלא למצוא את נקודת האמת שבין כל הצדדים. לשם כך עלינו למצוא צד שלישי שאינו עוד צד, אלא איחוד של כל הצדדים, של כל האפשרויות. צד מיוחד שכזה שהטיעון שלו לא סותר שום טיעון אחר. צד שלישי שנמצא מעבר לחילוקי הדעות.

את הצד השלישי המופלא הזה מייצרת מערכת המשפט היהודית, ולכן היא מבוססת על לפחות שלושה דיינים. כדי שיינתן ייצוג לכל שלוש הנטיות, וילקחו בחשבון כל הצדדים.

הדיינים מצווים שלא לקחת שוחד ולרדוף את הצדק.

על השוחד נאמר שהוא מעוור עיני חכמים ומסלף דברי צדיקים. הבעיה הגדולה בכל וויכוח זה שאין שלום וכל אחד טוען שהכל שייך אליו והאמת אצלו. והסיבה לכך היא מפני שכל אחד מהמתווכחים נוגע בדבר ורואה רק את עצמו. אין סיכוי לצאת מהסבך בלי מישהו מבחוץ, שיהיה נקי ונטול מעורבות אישית. וזו הסיבה שאסור לדיין לקחת שוחד. השוחד עושה אותך ברגע אחד מעורב, ושוב אינך מסוגל לראות את התמונה המלאה, המאחדת.

*

את הרעיון הזה של מערכת המשפט מלמד רבי נחמן לקחת פנימה יותר, לעבודה אישית.

כל אחד מאיתנו נקלע לא פעם למצבים של עיוורון; חושך, חוסר תקווה, לא יודע מה לעשות. המצבים האלו מלחיצים בדרך כלל. יש תחושה שלא נצא לעולם מהסבך.

אם אתה בחושך – כנראה לקחת שוחד. זה פסוק מפורש: "כי השוחד יעוור עיני חכמים". כל אחד מאיתנו משמש כשופט. אנחנו מצויים תמיד בנקודה של שופט. שופטים את עצמנו ובוחנים את הסביבה ואת ההזדמנויות שהיא מייצרת לנו. המשפט הוא צורת העבודה שלנו והאופן בו אנו חיים. תמיד יש לנו אפשרות בחירה בין ימין ולשמאל, ובכל פרשת דרכים שכזו אנחנו אמורים לעשות משפט מהיר – לאן לפנות, מה להעדיף, איך לבחור נכון.

מסך החושך נופל על העיניים ברגע שבבחירה שלנו מתערב אינטרס. עד כמה שהדבר נשמע מפתיע – דווקא המעורבות שלנו בבחירות החשובות בחיים, היא זו שמפריעה לנו לבחור את מה שטוב וחשוב באמת. הנוכחות שלנו עלולה להטיל צל על השאלה ולגרום לנו להתעוור. לא לראות תמונה אמתית. מה עושים?

לעצה קוראים 'אמת'.

וזו נקודה מעניינת. הרי כולם מחפשים את האמת, כולם גם טוענים שהאמת ברשותם. אבל האמת היא הכלי הטוב ביותר לסלק חושך. משום שחותמו של הקדוש ברוך הוא אמת, וברגע שאתה חותם את עצמך ואת המצב אליו נקלעת בחותם האמת, שורה אצלך אור השם, אתה יוצא מהעיוורון.

אמת גם כוללת את כל הקצוות, ראש תוך וסוף. האמת היא הכל ביחד, ולכן אין באמת ספקות של זה או זה. האמת היא לא בחירה אחת מתוך כמה בחירות. האמת זה הרגע שבו נופל אור על הדרך החשוכה ואתה מבין שאין בכלל מקום לספק. אתה רואה שאין שאלות. אתה מבין שאין מחלוקות.

אמת זו הארה, אור שמקורו במקום גבוה יותר. כדי לשפוט את עצמך ואת מצביך נכון, עליך לחתור אל האמת.

החידוש הגדול הוא שבכל אחד מאיתנו טבועה אמת, משום שכולנו חתומים בחותמו של השם, וממילא בכולנו יש חותמת של אמת. כדי לזהות את נקודת האמת צריכים לקיים ציווי אחד, אף הוא מפרשת השבוע "לא תטה משפט". אל תברח הצידה. הפיתוי הכי גדול הוא לברוח. כשיש התלבטות אנחנו נוטים לברוח ולהיצמד לשוליים. במקום להסכים לברר את הנקודה שדורשת בירור, אנחנו בורחים הצידה. נאחזים בזוטות, נצמדים לדאגות וטוענים טענות. הדרך היהודית היא לכוון תמיד את המבט אל האמת. והאמת זה בדיוק מה שמתרחש איתך כעת, ואתה יודע היטב מה מתרחש איתך, ממילא אתה יודע גם בדיוק מה רצון השם.

העיוורון קיים בכל אדם, כשהוא לא מוכן להישיר מבט אל הרגע בו הוא נמצא ואל המצב אליו הוא נקלע. אם איננו יודעים מה לעשות, סימן שאיננו יודעים היכן אנו בעולם, וזה מפני שלא הסכמנו להיות היכן שהקדוש ברוך הוא הניח אותנו. ועל כך נאמר "צדק צדק תרדוף". אם לרדוף אחרי משהו, מומלץ לרדוף אחרי הנקודה ששייכת לכם. הרגע הזה. המצב הזה. שם הצדק החברתי וגם האישי.

 

1116 סך כל הצפיות 1 צפיות היום
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים