מי ידליק ראשון את האור?

בס"ד

הוויכוח הזה עלול להימשך עד אין קץ – מי יתחיל ראשון, אני או השם? אזיז את עצמי או משמים ירחמו? התשובה בצורת המנורה.

ההדרכה הטובה ביותר לעבודת השם היא: כל אשר בכוחך לעשות – עשה. העיקר להתחיל, ולהתחיל אפשר מכל מקום.

כפרי אחד הזדמן לעיר הגדולה, עבר בשוק וראה איש מנפח במפוח על שלהבת אש ונדהם, מעשה כשפים?! ניגש אליו וביקש לרכוש את הכלי. מצויד במכונת הפלאים שב לכפרו, אסף את שכניו והבטיח להראות מחזה שלא שזפתו עין. התאספו כולם והכפרי נופח עד נפיחת הנפש. אפס, לא אש ולא עשן. שב לעיר בחרי אף ודרש את כספו. לגלג עליו המוכר: "שטיא, וכי גחלת היתה לך?".

משל זה אמר המגיד מדובנה להמחיש מדוע אין די בדברי התעוררות ומוסר, דרוש כנגדם לב בשר. כששמע זאת רבי נתן נענה ואמר: אבל אצל רבינו גם זה אפשרי. הוא נופח במפוח וגם דואג לעניין הגחלת.

*

אחד מנושאי הוויכוח השכיחים הוא, מי יתחיל ראשון. כאשר פורץ וויכוח בסגנון זה הוא עתיד להימשך עד אין קץ. שני הצדדים ממליצים זה לזה לקחת יוזמה ולהיות ראשון. למעשה וויכוח שכזה מאריך את גלותנו. אנחנו טוענים "השיבנו ה' אליך", לעומתנו טוענים "שובו אלי ואשובה". וויכוח זה מצוי בכל אחד והוא מנוסח בעיקר בשאלה – מי ידליק את האור. אנחנו שרויים בעולם חשוך, בגוף אפל ותחת חשרת עבים. ברור שיש צורך דחוף באור, השאלה מי ידליק אותו. מצד אחד אנחנו איננו מסוגלים. וכי יוכל אדם לברוא אור. מאידך, אם לא אתה בן אדם תעשה משהו, איך יידלק האור?

מעשה המנורה

הבה נראה איך נוצר האור לראשונה. במוצאי שבת בראשית ירדה חשכה לעולם, אדם הראשון התחנן לפני השם יתברך שיאיר את לילו, ואז ניתנה בו דעה, נטל שתי אבנים, שפשפן זו בזו ויצאה אש. האור המלאכותי נוצר בידי אדם, אבל בפועל הוא לא עשה כמעט מאומה ליצירתו. האבנים נבראו בידי שמים, את הרעיון האציל עליו השם. ומה עשה אדם? שפשפן זו בזו.

פרשת השבוע פותחת במצוות העלאת הנרות במנורת המקדש. מפורסמת דרשת חז"ל על כך שמשה רבינו התקשה מאוד במעשה המנורה. אף על פי שהקדוש ברוך הוא הראה לו את מעשה המנורה הוא שכח שוב ושוב (במדבר רבה, בהעלותך ס"ו). מה היה קשה כל כך במעשה המנורה? הקושי נעוץ בשאלה שהזכרנו. תפקיד המנורה להאיר, אבל "מעשה המנורה" כלומר החלק המעשי המוטל על האדם בתהליך הפקת האור, בלתי נהיר. עד כמה מסוגל אדם לעשות, ומה מוטל עליו לעשות. בסופו של דבר המנורה נוצרה מאיליה, בידי שמים. התשובה בציור המנורה:

צורת המנורה היא ציור מדיוק של עבודת השם. הסיבה שרוב בני אדם אינם מצליחים לעשות את המוטל עליהם היא מפני שהם מתמהמהים ומתלבטים. במקום כלשהו מטרידה אותנו שאלה נסתרת, מי ידליק את האור – אני או בורא עולם? האם אני אזיז את עצמי או שמשמים ירחמו ויזיזו אותי? אין להקל ראש בשאלה משום שהיא מצליחה למתוח את הגלות כל כך הרבה שנים. את התשובה יוצרים הצדיקים, הם מלמדים סוג חדש של עבודת הבורא, מקורו בשער החמישים וצורתו "מקשה אחת".

מקשה אחת

המנורה הטהורה הורכבה מפרטים רבים; שבעה קנים, ירכה ופרחה, כפתוריה ופרחיה. אבל כל אלו נעשו מעשת אחת, גוש אחד. קשה מאוד לציין את נקודת ההתחלה של היהדות. היכן מתחילה הדרך אל הקדושה. קל וחומר לדייק ולזהות מהיכן אתה, על פי דרכך ועניינך האישי, אמור לעשות את הצעד הראשון. הקושי בזיהוי הפסיעה הראשונה גורם לאנשים רבים להימנע מלכתחילה. בבחינת "נמתין ונראה מה עליי לעשות", וזו מכשלה גדולה. אפילו משה רבינו התקשה במעשה המנורה, משום שבסוגיות של התעוררות והתקדמות רוחנית קשה מאוד לקבוע היכן ההתחלה. איך מתחילים להיות יהודי. "מעשה המנורה" – כלומר החלק המעשי שאמור להביא את האור – קשה לפענוח. לפיכך אין מנוס אלא להשליך את החומר אל האש וממנה תצא מנורה מושלמת. תתחיל, תיזרק פנימה, באופן כלשהו תיווצר מנורה טהורה. ההדרכה הטובה והמדויקת ביותר לעבודת השם היא "כל אשר תמצא ידך לעשות בכוחך – עשה". כל נקודה בקדושה יכולה להיבחר כנקודת התחלה. העיקר להתחיל לעשות. העולם חשוך אבל אנחנו מוקפים באביזרים מפיקי אור. יש לנו כל כך הרבה נקודות התחלה, הן מפוזרות אמנם, אבל אין צורך בסדר מפני שאת המנורה בכל אופן אי אפשר לייצר בצורה רגילה.

צורת העבודה הזו מקורה בשער החמישים, שם הסדרים והמספרים בטלים והכל מקשה אחת של אלוקות. המנורה מגלמת את השילוב המופלא בין סדר לאי סדר, בין רצוא לשוב, ובין אתערותא דלתתא לאיתערותא דלעיילא. היא מצוירת בדיוק רב ושבעה קנים לה. הספרה שבע מייצגת את שבע המידות, שבעת ימי השבוע, ואת כל השינויים והפרטים המדויקים. אבל  "מעשה המנורה"  נובע משער החמישים, מקשה אחת. לעולם לא נדע היכן ההתחלה והיכן הסוף. איפה הייתי אני והיכן היה זה הקדוש ברוך הוא שעשה אותי. עלינו מוטלת חובת ההתחלה. ולהתחיל אפשר בכל רגע ומכל נקודה.

960 סך כל הצפיות 3 צפיות היום
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים