לך לך – סבא היה תמים, איזה נס!

בס"ד

מצוות מילה היא דוגמה להשגת שלמות על ידי מה שנראה כחסרון; הסכם לוותר על שאלות וספקות והייה שלם.

חלומות זה חשוב אבל עד שנגיע לשם צריך הרי לחיות, האמונה משביעה את הנפש גם כשאתה באמצע הדרך.

במשפחות טובות יש בראש הפירמידה סב זקן וחכם, הוא היה מן הסתם מעורב באי אלו ניסים שאילולא הם לא באו כל צאצאיו לעולם. יודעת המשפחה להוקיר את סבא שהתעקש לחיות גם כשכולם סביבו מתו, ומסר נפשו להישאר יהודי. כשסבא היה שם בגלות לבדו לא היתה סביבו משפחה, היתה רק אמונה ומסירות. סבא ראוי להוקרה על כל אותן שנים בהן התאמץ לשאת את המשפחה על ליבו ואמונתו. יש לעם ישראל סבא כזה, אבל הוא – בשונה מכל סב אחר – עשה זאת כל חייו ולפניו לא היה עוד סבא אחר שעשה זאת, לא היו תקדימים. אברהם אבינו ראש וראשון למאמינים ולנימולים, אבי המשפחה הוותיקה בתבל, רוב ימיו ערירי היה, ולמעשה משפחתו הענפה מעולם לא הקיפה אותו בשמחה משפחתית ובתצלום משותף.

*

את הברית והבטחת "אב המון גויים" הוא מקבל רק לקראת הסוף, בדקה התשעים ותשע, כשהוא בן תשעים ותשע. ואברהם חי כל ימיו וניזון מהבטחות; "לזרעך אתן את הארץ הזאת", "ושמתי את זרעך כעפר הארץ" "והפרתי אותך מאוד", וההבטחות מקופלות בתוך צעיף של אמונה, ואין בעולם איש המכיר או יודע על עם שעתיד לצאת מהסב הזקן, ואין איש יודע או מכיר בנותן ההבטחה, ואין בכל המדבר עוד נפש אחת שתאמר לאיש הזקן "אחי חזק! עוד יהיה טוב, תהיה משפחה, יהיו צאצאים ועם". בשנים הארוכות מאוד שקדמו לקיומו, מקופל כל עם ישראל בנקודת האמונה של איש אחד, שזכה על שום כך להיחשב "אב המון גויים". לכולם בשכנותו יש ילדים, יש הישגים, יש הוכחות מוחשיות לקיומם. אפילו ישמעאל כבר נולד. רק עם ישראל שרוי בתוך הבטחה, וגם לכשייוולד יצחק עוד ארוכה הדרך.

הייה תמים!

יש לסבא סוד קיומי והוא מוכרח לעבור בירושה. הסוד של סבא הביא אותנו לעולם, הסוד הזה יכול להביא גם את כל מה שעתיד להיעשות מאיתנו לעולם. אברהם אבינו היה תמים ואת התואר הזה הוא מקבל על סף גיל מאה. "התהלך לפני והיה תמים" אומר השי"ת, ומלבד הוראה זהו גילוי דעת – אברהם אבינו הוא האיש השלם, התמים. התמימות מורה את דרכו, ואודות לה הוא מסוגל לעשות את מה שרוב העולם אינו מסוגל – "התהלך לפני", ללכת קדימה ולא להביט אף פעם לאחור. ללכת לפנים בידיעה ברורה שהשם יתברך צועד עימי מנווט את דרכי ומשקיף על צעדיי. כדי לדבוק בצורת הליכה שכזו נדרשת מידה רבה של תמימות צלולה. אדם מסתפק תמיד, ה' איתי? ההבטחה עדיין בתוקף? ואולי מתכוונים להכשיל אותי?

הספקות הם המונע האימתני שרוב העולם כורע לפניו ברך. לסבא שלנו לא היו ספקות, הוא צעד קדימה בידיעה ברורה שההשגחה מתייצבת מאחוריו. את התואר 'תמים' קיבל אברהם אבינו יחד עם מצוות מילה. רבי נתן מעורר לשים לב לעובדה שמצוות מילה זו דוגמה יוצאת דופן לפעולה של חיסרון שיוצרת שלמות. וכי איזה דבר נעשה שלם דווקא כאשר חותכים ומחסרים ממנו?! וזה הסוד הגדול: תמימות, דהיינו שלמות, מתחילה בהבנה שמה שעלול לגרוע ממני את השלמות ולהחמיץ את תקוותי – אלו דווקא החכמות והשאלות. חתוך את הערלה, הסר חשש, התעלם ממחשבות מכשילות. האמן שה' איתך ואל תתעקש על אותות סימנים ומופתים. זו עלולה להיות הערלה, הסר אותה מלבך.

עד שנגיע

ויש משמעות נוספת לתמימות. הנוף של אברהם אבינו הוא המדבר, דירתו אוהל, מזונו הבטחות שמימיות, הצייה והשממה בני חברתו לכאורה, עד שתתגשמנה כל ההבטחות ארוכה הדרך. המשפחה שלו תופיע על דפי ההיסטוריה רק בעוד כמה דורות, איזו מין צורת חיים זו? לצפות ולקוות ולחלום, ומה נאכל עד אז??

אלא שלא לחינם נקרא אברהם 'תמים'. דרשו חז"ל: "כל המתמים את עצמו הקב"ה מיתמם עימו" (נדרים, ל"ב), הבה נתרגם: "כל המתמים (– משלים) את עצמו…" להתמים עצמך הכוונה להתייחס למצבך כאל דבר שלם, והדוגמה המובהקת לכך הוא התם הקדוש מסיפורי מעשיות (מעשה ט'), ההתחלה שלו רחוקה מאוד מכל סוג שלמות; הוא מייצר נעלים משולשות ומזונו פת ומים, בגד אחד לו ולזוגתו והדלות שוכנת קבע בביתו. ובכל זאת לא חסר לו דבר. הלחם מעדן מלכים, המים יין המשומר, הבגד פאר היצירה, המנעלים דבש וצוקר. התם אינו טיפש הוא יודע שיש שלמות, אבל מה יעשה עד אז? ירעב?? הוא מחליט להיות שבע. איך נעשים שבע במדבר – באמצעות אמונה. אם תתייחס למצבך כאל מציאות מושלמת שהשם יתברך יוצר ובורא במיוחד עבורך בזה הרגע, הקדוש ברוך הוא אף הוא יתמים עצמו כנגדך. גם הוא כביכול ישקיף עליך בעיני התום וידאג להשלים את שחסר לך, בפועל ממש. המון זמן קודם שהופענו כאן בהמוננו, על משפחותינו טפנו תורתנו ורבבות הניסים המקיפים אותנו, כבר היה סבא צופה ומרגיש עצמו כאומה של ה', עם שלם בתוך איש אחד בודד וכלל אינו בודד.

 

1373 סך כל הצפיות 5 צפיות היום
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים