כי תבוא – אל תתרגל, תתחדש!

בס"ד

בחוץ, הסכנה היא שתשכח ותתבלבל. בפנים אתה עלול להתרגל. מצוות ביכורים מבטיחה שלעולם לא נשכח להתחדש.

אם תדע שאת האור הגנוז לא החביאו בשום מקום, אלא אצלך ועכשיו. אין ספק – אתה תדלג על כל ההפרעות ותגלה שהן לא היו…

לכל תחום ומצב יש דיבורים המתאימים לו והוראות שנכתבו עבורו. בפרשת 'כי תצא' עברנו אימונים לקראת מלחמה. למדנו איך יוצאים לקרב מול יצר הרע וחיילותיו. לפיכך היתה זו הפרשה העשירה ביותר במצוות וחוקים. כאשר הינך מתעתד לצאת החוצה, הסכנה היא שתשכח את החוקים או תיקלע לרגעי מבוכה מבלי לדעת את אשר עליך לעשות. פרשת השבוע מלווה אותנו פנימה ובפיה שפה אחרת. פחות משהיא מזכירה מצוות וחוקים, היא משננת שוב ושוב תזכורות והדגשות. חשוב לה לפרשה לציין שהדברים נאמרים 'היום'; "אשר אנכי מצווך היום", "היום הזה נהיית לעם", "היום הזה ה' אלוקיך מצווך". הדיבורים הללו נאמרים לאיש שעומד להיכנס לארץ, ולא למלחמה.

*

בחוץ, כבר אמרנו, אתה עלול לשכוח. בפנים, אתה עשוי להתרגל. 'כי תבוא' מזהירה מפני הסכנה המצויה בבית, רחוק מאזור הקרבות, במנוחה ובנחלה. למעשה זוהי משמעותה של הכניסה לארץ. השגרה מרדימה את החושים ואינה תובעת תשומת לב, ומהי השגרה של ארץ ישראל? "תמיד עיני ה' אלוקיך בה". השגחה תמידית. ארץ ישראל נקנית בתשומת לב. ולפיכך תיכף עם כניסתנו לארץ אנו מצווים על הבאת ביכורים.

כיבוש וחלוקה

יהדות, כמו החיים, מתנהלת בשני מחוזות – במלחמות ובשגרות, בבית ובחוץ. לפני שנכנסים הביתה אנו נדרשים לכבוש אותו, להילחם עם היצר ולכבוש לנפשנו מקום בקדושה. ואחרי הכיבוש יש חלוקה. פרשת השבוע מדברת אלינו לאחר כיבוש וחלוקה (רש"י במקום, גמ' קידושין לז ע"ב). עבודת הכיבוש לכאורה ברורה דיה. מלחמות מעמידות את הלוחם בעמדה מאוד מסוימת – יורים עליך, השב אש או התגונן. שלב החלוקה דורש תורה חדשה, עניין אחר לגמרי. וכמאמר החכם "שבתם ממלחמה קטנה, הכינו עצמכם למלחמה הגדולה". בעבודת השם החלוקה היא השלב בו אתה נדרש למצוא את מקומך בקדושה. לנחול יישוב הדעת בפיסת יהדותך, להכיר את מקומך ולשׂבוע ממנו. לבקש תמיד יותר אך לדעת עד עומק הווייתך שמכאן את משרת את מלכות דקדושה. לאחר שבע שנות כיבוש נדרשו שבע שנות חלוקה לשבטים. הארץ הנחלקת לשבטיה היא למעשה התשתית לכל הקדושות ועבודות הבורא. ארץ ישראל היא תשתיתו של עם ישראל, של השראת השכינה ושל כל מעשה טוב שיהודי עושה. התשתית הזו מתומצתת במילה אחת – התחדשות. יסוד הקדושה והשראת השכינה היא התחדשות.

זו פִשרה של מצוות ביכורים. תיכף עם כניסתו של יהודי אל נחלתו הוא מצווה לסגל לעצמו נוהג שינביט בו תמיד את יסוד ההתחדשות. וזו עיקרה של מצוות ביכורים: אדם יורד לשדהו ומוצא תאנה שהחלה להבשיל… אין תמונה מלבבת מזו, אין תמונה טבעית מזו. יש לי בית, יש גם שדה ישתבח שמו, יש לי מקום בעולם. אז יש גם פירות ברוך ה'. והנה הוחמצה תמציתה של ארץ ישראל, לא בשדה הקרב – כאן בבית. בפרי המתחדש, רגע לפני שהוא הופך חלק מהנוף טבעי ומובן מאיליו, טמון זרע אלוקי, יסוד נצחי, וויטמין ושמו 'התחדשות'. כדי להפיק את סם הפלאים יש לעצור, לכרוך גמי על פרי, לצרף אל הטנא ולעלות לירושלים. חיינו מלאים באוצרות רוח, במשאבי תבל, השי"ת מופיע שוב ושוב בחיינו אלא שקל מאוד להחמיץ את המחזה. כדי להפיק מהארץ את קדושתה יש להתהלך עליה עם שימת לב. ללמוד לעצור ולכרוך את החשק הטבעי בפתיל של המתנה, להעלות את האכילה ולרומם את השימוש השגרתי במשאבי הטבע לירושלים, למחשבה קצת אחרת.

היום דווקא!

הזכרנו את המילה 'היום' החוזרת על עצמה בפרשתנו. "עיקר הקדושה" כותב רבי נתן "היא לזכור שהיום הזה ספור ומנוי, וצריכים לצאת בו חובת היום בזה היום דיקא". הרבה מאוד ימים נראו לנו חסרי חיות ונעדרי פלא, וויתרנו עליהם משום שממילא לא היו כשירים לעבודת ה', להתחלות חדשות ולניצחונות של ממש. אבל שכחנו שהתורה ניתנה ליום אחד בלבד, ליום הזה! מדוע וויתרנו עליו? מפני שנתקלנו באותו ווילון שחור שרוב בני אדם עצרו כשפגשו בו. "חשוך פה" אמרנו לעצמנו ויצאנו, אולי מחר יחזירו את האור… לא היה חשוך – היה ווילון. הזוהר הקדוש מגלה את הסוד ומסביר "אין יום שאין בו טוב, אלא שכל יום יש לו גדר מבחוץ…" כדי להפיק את הטוב הגנוז מוכרחים לדלג על הגדר. היא לא גבוהה מדי – היא משכנעת יותר מדי. הגדר שהופקדה על שלומו של הטוב הגנוז, ססגונית היא. פעמים שהיא עשויה צמחיה ירוקה; פירות עסיסיים תאווה לעיניים, והיד נשלחת מאיליה לטעום ודורסת בדרכה את ההזדמנות להיכנס מעט יותר פנימה, אל הטעם הפנימי, המתחדש. פעמים שהיא עשויה תיל עוקצני של טרדות וביזיונות. הצד השווה שהיא עלולה להותירך בחוץ. אבל אם תדע שהיום הזה בלבד ניתן לך, ובשום מקום אחר לא החביאו את האור הגנוז, רק כאן. אין ספק, אתה תדלג כאייל על הגדר, תגלה שהיא בעצם איננה, ותנחל את האור הגנוז.

1509 סך כל הצפיות 1 צפיות היום
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים