יום כיפור – תרכיז יהודי

בס"ד

אם להתאים כותרת ליום הכיפורים כנראה שזהו – היום המרוכז בשנה. נאמר עליו "יום אחד ייוודע לה'". יום בודד זה, כמובא בשם צדיקים, כביכול 'נשלף' על ידי הקב"ה מתוך מעגל השנה. את היום הזה, הוא אמר, אני לוקח לעצמי. זהו תרכיז כל הימים. לא בו שולט השטן. ניתנת חירות אמתית לאדם ולעולם. בדרך כלל אנו כבולים לעבר ולמה שעוללנו בו ולו, ומכיוון שיום הכיפורים נבדל, ממילא לא מעיק עליו העבר.

מהי שאיפתנו ביום הכיפורים?

על פי פשוטו היום מוקדש לתשובה. אך למעשה ההיפך הוא הנכון – ביום זה התשובה מוקדשת לאדם. "עיצומו של יום מכפר", במהותו יום הכיפורים שייך לעולם הבינה הנחשב 'עולם התשובה'. בדרך כלל התשובה נמצאת מאיתנו והלאה, ואנו חותרים אליה. יום הכיפורים הוא עצמו תשובה, והוא נברא עבורך, לאפשר לך לשוב למקומך ולמהותך, דהיינו – לאלוקיך.

איך מגשימים אותו?

כיוון שאמרנו שגדולתו של כיפורים היא היותו מרוכז בתכלית, מובן שהגשמתו קשורה לריכוז. רוב עוונותינו נובעים מהתפזרות; יש לנו זמן רב מדי – לכן לא נזדרז לשוב בתשובה. יש הרבה אנשים סביבנו – לא דחוף שנעורר את עצמנו. יש הרבה דברים הדרושים תיקון – קשה לנו להחליט במה להתמקד. ביום הכיפורים אין שום דבר הרבה, יש רק יום אחד. אדם אחד. מקום אחד. זוהי משמעותו של 'כובד ראש'; הטל את מלא כובד משקלך האישי בנקודה אחת, ובמעשה אחד. אולי במילה אחת שכתובה במחזור.

(פורסם – עלון 'קרוב אליך')

1420 סך כל הצפיות 3 צפיות היום
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים