חזיונות במירון תשע"ה

שבוע שעבר עם ישראל עלה מירונה, אל רשב"י. גם במשך כל ימות השנה, שבתותיה וערבי חודשיה, עם ישראל עולה לשם. במירון שם ביתו של רבי שמעון ובזוהר הקדוש כתובה תורתו. בדרך כלל כמוסה תורתו במילים ארמיות, ביומא דהילולא היא יוצאת ומפזזת בניחותא אפילו בחוצות, ואז מי שמניח לעיניו לראות יחזה בה. האותיות הופכות במירון של ל"ג בעומר לאנשים, והאנשים לפעמים נדמים לאותיות. אלו ואלו כותבים כמה גווילים בספר הזוהר בין כביש 6 לתחנת  yellow חניוני השאטלים ודרך מהדרין. וכך חזיתי גם אני בכמה מאותם פרקים רבי-שמעוניים זוהרים.

ראיתי איש נכה אחד על כסא גלגלים, לופת באצבעות ריקות מדם את גלגלי הכסא ומגלגל את עצמו במאמץ עילאי במרומי ההר, מהמרגלות שבכניסה לכפר ועד פתח המערה. לבדו התעקש להניע את הכסא, כששתי זרועותיו בגפּן נושאות את מלא משקל גופו לאורך המסלול התלול שאפילו כלי רכב משתנקים על שיפועו. הקהל ליווה אותו בתדהמה ובהצעות מתחננות לעזרה אך הוא סירב. אולי בהשראת האור החיים הקדוש היורד מעל גבי החמור ועושה את דרכו אל רבי שמעון בזחילה, על ידיו ורגליו. מי יודע.

וראיתי ריבי ריבואות אנשים מכל סוג וזרם, חוג חצר ופלך, שבאו שוב אל ההילולא קדישא. כל אחד נטש מאחוריו עיסוקים. כל אחד מהם היטלטל אי אלו שעות בדרכים. כל אחד נטל על כתפיו את הסיכון שהתחזיות המאיימות תתממשנה והוא יוותר תקוע בחניון כלשהו, בכרמיאל חצור או צפת. והיו גם המשפחות שבאו לשם על טפיהן ומטלטליהן, זקניהן וצעיריהן. וכמו בשירו של רבי יוסף שפירא "מי לכם פה ומה לכם פה". באמת מי מלבד רבי שמעון בעצמו מביא את כל האנשים האלה עד למרומי הגליל? ומה יש לכל ההמונים הללו לחפש שם, אם לא את רבי שמעון ותו לא?

גם ראיתי כמויות אסטרונומיות של מזון מחולקות חינם אין כסף, וח"י אלפים רוטלים ניגרים ללא הרף מעשרות ברזים שופעי נוזלים ומתנדבים שולפי בקבוקים וארגזי שתייה כדת, לא תשבע העין אף כי הגרון רווה זה מכבר. וראיתי את אוהלי הכנסות האורחים הנטועים למרגלות ההר ובמרומו, מחבקים את באי שעריהם בחום מירוני מסורתי. ואת מאות הסדרנים והמתנדבים, איש-איש בתפקידו, בסרבלו, סינורו או אפודו.

גם זאת ראיתי תחת השמש הקופחת. אל אחד החדרים שעל מרפסת הציון שעטה חבורת אברכים מפזזת, במרכזה – כחתן בין חתנים – הובהל אחר כבוד בחור מגודל, עטור שיער גולש מקודקודו ועד מותניו, אולי מקטמנדו נחת הנה. את ראשו הגולש נתן בידיו האמונות של הספר, שיעביר התער על ראסטותיו. מכונת התספורת פילסה לה דרך ויצרה שביל ממצחו ועד עורפו, והנה חסיד נולד. פאותיו עבותות ועיניו טובעות בדמעות. בלהט הריקוד, שׂחו לי מאוחר יותר, נעו בליבו פנימה אמות הסיפים. אולי החסידים שחיבקוהו, אולי הריקודים שהקפיצוהו, ובטח רוחו הגדולה של רבי שמעון גמלו בו את ההחלטה לסלק את ה'קליפות' מהראש. איי, כמה קל אצל רבי שמעון לחצות את הקווים שבין טמא לטהור. "יהי חסיד!" יאמר רשב"י להִיפִי השׂעיר, ויהי חסיד.

באותו החדר שעל מרפסת הציון הקדוש ראיתי את צי הספרים המתנדבים. ניצבים על משמרתם, מציודים במיטב כליהם וחגורים במלא אביזריהם שהובאו עימהם במיוחד. מקצוענים ועמוסי קליינטים בעליל. עומדים על רגליהם משך שעות ומעבירים תער על ראשי חתני החלאק'ה הנרגשים. מפייסים את המבועתים בפקלאות ומיני מגדים, ומתאזרים סבלנות כלפי ההורה הטרחן והגיס המתזז במצלמתו עד להכעיס. אה, אשרי העם.

*

הדבר הכי מובן במירון הוא ששום דבר לא אמור להיות מובן. "גם גולת כותרת על עיש" משוררים המוני המרקדים, ומי מבין בכלל את המליצה? במירון הלב מתרונן למשמע "שדה תפוחים" ו"קו ירוק" שמחדש חודשים. טוב לכולם עם האבני שיש והאריה ליש, ומי מחפש הסברים. הנסתר אינו בוש להיות גלוי לעין וההיגיון לא חש להתייצב כפרקליטה של הפליאה. השכל מניח לאמונה לשאת אותו על כתפיים ושניהם מרקדין ברוב חן.

מה שיפה שם הוא בדיוק הדבר שאינו מובן. תשאל אנשים מדוע באתם לכאן? הם יפטירו כמובן מאליו: "רבֶּ-שימֶעֶן". אין עילה אחרת. לא סיום מסכת, אפילו לא סיום עולמי של ספר הזוהר. לא חנוכת הבית ולא הנחת אבן פינה. גם אין אפוטרופוסים לל"ג בעומר. הוא לא שייך לאף אחד ואין בו 'מזרח' מפואר. רק רבי שמעון והאנשים שלו. כנראה שלא לחינם נשתל ל"ג בעומר בעיצומם של ימי הספירה ועל רקע פטירת תלמידי רבי עקיבא. רואים בחוש איך אהבת החינם שנמזגת שם בכמויות מבקשת לכפר על מגיפת שנאת החינם. ולוואי תיקח רשימו כלשהו מההר האוהב הזה לעדן בה את שגרת המרפקים הנלאית.

בשולי הדברים. השנה כנראה אפשר סוף-סוף לומר מילה טובה על התארגנות כוחות השיטור סביב האירוע. שפשפנו עינינו בתימהון, אכן? אפשר להגיע למירון מבלי גל הסיוטים המסורתי? אפשר למצוא בנקל את התחנה הנכונה לחניון המתאים מבלי להיזרק מסדרן זועף לשוטר קצר רוח? אז כנראה שאפשר. בסך הכל תוסיפו קצת צבע לפרויקט, קצת דגלים, כחול צהוב ככה. אתם תטרחו לציין במילים ברורות וגדולות לאן עלינו ללכת, ואנו לא נהיה אספסוף מבולגן שמערך התחבורה קורס למרגלותיו. לגזור ולשמור.

1754 סך כל הצפיות 1 צפיות היום
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים