השעה ששייכת לה' יתברך

בס"ד

בימים הללו מזכירים רבות את נושא הגלות והגאולה וגם סוגיית הנופש והחופש מצטרפת לדיון, יש קשר בין הנושאים. הא בהא תליא.

עם ישראל ידע תקופות שונות של גלות וגאולה, ואלו אינם רק פרקי זמן שונים אלא מאפיין מובהק למהות היהודית. שלא כאומות אחרות, עם ישראל מגיב מבחינה גופנית בהתאם למצבו הרוחני, אם משהו בפנים לא בסדר לא תתכן מציאות חיצונית תקינה. הגלות הראשונה היתה במצרים, לאחר מכן יצאנו לדרך ארוכה לעבר ארץ ישראל. הארץ הקדושה היא ביטוי גיאוגרפי לגאולה. כלומר, החיים האמתיים בארץ ישראל הם חיי גאולה, לקראת חיים שכאלו צעד עם ישראל. אבל המסע במדבר התמשך הרבה מעבר למצופה והכל בעקבות אירועים שונים שהשפיעו עליו ומתחו אותו על פני ארבעים שנה!

רוב האירועים הללו קשורים בתלונות.

פעם 'מי מריבה' – רוצים מים, ופעם לא מסתפקים בלחם שהורעף משמיים, רוצים בשר. פעם אלו המרגלים שיש להם השגות על הארץ הטובה. כל החטאים הללו קשורים בתלונות וחוסר שביעות רצון, והתוצאה – ארבעים שנה במדבר ומותו של דור שלם מחוץ לגבולות הארץ. מהיכן כן זה נובע?

חוסר שביעות רצון אינו קשור למה שיש או אין, ההתמרמרות מצויה בפנים והמציאות רק מסייעת לה להתנקז החוצה. ההתמרמרות היא גלות. בתוך כל אדם יש חלק גלותי והוא שממרר את חייו וגורם לו לחוש תמיד לא במקום, לא מרוצה, ולא מספיק.

התלונות האריכו את המסע במדבר ומתחו את הגלות, אבל לאו דווקא בעונש, זו היתה תוצאה. אינך מסוגל להיות מרוצה כאן? אם כן לא תהיה מרוצה בשום מקום אחר, גם לא בגן עדן! בשביל מה לך ארץ ישראל?

ארבעים שנה במדבר ומ"ב מסעות לימדו אותנו להיות מרוצים.

סיומו של המסע במדבר והכניסה לארץ ישראל מצוינים בתורה הקדושה כהגעה אל 'המנוחה ואל הנחלה'. ארץ ישראל ובית המקדש הם קרקע ובסיס רוחני לחיי גאולה, הביטוי שלהם בנפש פנימה היא שלווה ויישוב הדעת. להיכנס לארץ, מבחינה פנימית, היינו למצוא את מקומי בעולם, להיות שמח ומאושר בחלקי שנתן לי ה', להצליח להרגיש תחת השגחה עליונה. לראות את ה' אצלי עימי ואיתי. זו קדושתה של ארץ ישראל.

דיברנו על להיותם מרוצים ויש לנושא הזה מהות פנימית רחבה הרבה יותר. חוסר שביעות רצון והעדר שלווה, טלטלה ובלבול הדעת, אלו רק סימנים לגלות, גלות הנפש וגלות כללית. התיקון לכל המצבים הללו צריך לבוא מבפנים, אנחנו זקוקים לגאולה, והגאולה היא דעת.

הפסוק אומר "לכן גלה עמי מבלי דעת" – הגלות היא תוצאה של חוסר דעת. וכך גם מתואר חיזיון אחרית הימים "ומלאה הארץ דעה את השם". התגלות הדעת היא חלק בלתי נפרד ממציאות הגאולה באחרית הימים. חיזיון נוסף מעתיד לבוא מתאר את האיש "תחת גפנו ותחת תאנתו", נשמע קסום, אבל יש כאן הרבה מעבר לזה.

לעתיד לבוא יתרחש דבר נפלא, אנשים ינפשו תחת גפנם ותחת תאנתם שלהם, הדשא של השכן כבר לא יהיה ירוק יותר. כאשר אדם מסוגל למצוא מנוהה בחלקו שלו ובגורלו, הריהו בן חורין. פטור מהצורך לערוך מסעות במדבר כדי למצוא לעצמו מקום, בן חורין מההכרח לשוטט ולהיטלטל, הכל נמצא היכן שהשם יתברך הניח אותו, יש לו הכל ומאומה לא חסר לו.

לזאת ייקרא 'ישוב הדעת'.

אם יש דעת יש חירות, ואין לך נופש טוב מזה. איך מגיעים לישוב הדעת?

רבינו הקדוש לימד אותנו את עצת ההתבודדות. אצל אנ"ש נהגו לכנות את העצה הזו 'ישוב הדעת'. בתוך עולם אפוף דעות ועצות רעיונות ופלפולים, המצרך הזה נדיר מאוד. הצורך בישוב הדעת חיוני יותר מתמיד, בגשמיות וברוחניות, במיוחד עבור מי שמעוניין לנפוש קמעא לפני שתחול השנה הבאה עלינו לטובה.

בתקופה זו עוסקים רבות בנושא גלות וגאולה וגם בענייני נפישה והתאווררות, הדברים קשורים זה לזה. כבני אדם הצורך שלנו לנפוש ולנוח מובן, אבל אם מתבוננים מוצאים שדווקא בתקופה זו וסביב הנושא הזה יש כל כך הרבה חוסר מנוחה בלבול והתרוצצות מתישה, והדבר אומר דרשני.

יש כאן רמיזה מדויקת מאוד שמכוונת אותנו לשים לב לגלות שבנפש ולצורך שלנו להיגאל. כל מקום שאין בו ישוב הדעת חסרה שם גאולה, וכל מקום שאין בו גאולה דרוש שם יישוב הדעת. מה שהעולם רחוקים מה' יתברך, אומר רבינו ז"ל, הוא מחמת שאין להם יישוב הדעת. זו גם הסיבה שאין לאדם מנוחה, אין לו מקום בעולם, אין סיפוק ואין רגע רגוע של שובע ורצון.

כל העולם מדברים על גאולה מזכירים את הגלות, נאנחים בכאב, וממשיכים להתרוצץ עם גלגל הזמן וגלגוליו השונים. המפתח לגאולה נמצא כאן ולא רק לעתיד לבוא, המפתח נמצא ביד שלנו, בתוך עשרים וארבע השעות של היום יש שעה אחת שאינה שייכת לעולם הזה ואיננה שלנו, זו השעה של השם יתברך, שעה של ישוב הדעת. אם נדע להשאיר את השעה הזו בידיים של ה', דהיינו להקדיש אותה לשיחה של בינו לבין קונו, לדבר לשוח לספר לבקש לצעוק לשתוק להודות ואפילו לחזור על אותו דיבור שוב ושוב ושוב, הרי השארנו לעצמנו פתח של גאולה.

 

 

389 סך כל הצפיות 5 צפיות היום
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים