האם אמונה מתחילה היכן שהשכל נגמר?

אמונה נתפסת כניגודו של השכל ומזוהה בטעות עם דימויים כמו: פתי מאמין לכל דבר ונאיביות. השכל זוכה להקשרים מחמיאים יותר. אולם בהבנה פנימית האמונה והשכל הינם שני כוחות בנפש המעוגנים בשתי הנהגות רוחניות – השכל הוא משפיע, האמונה מקבלת ומכילה.

למעשה אלו שתי אספקלריות המשלימות זו את זו. על תמונת המציאות האמיתית ניתן להשקיף רק בהתבוננות משולבת מבעד לשתי העדשות. נסביר: לאמונה יש לכאורה חולשה – אנו מאמינים באמת ויודעים שזו האמת, אך כך טוענים גם הטועים המאמינים בשקר ורואים בו אמת. הפתי יעשה באמונה שימוש אווילי ויאמין לכל דבר. אך האם השכל חף מחולשות? הבה נראה: שכל הוא סוג של כישרון. השכל המבריק ביותר מוגבל עדיין. נמצא שההולך אחר שכלו אף הוא מאמין – מאמין לעצמו, על שלל ההשלכות הכרוכות בכך.

היהדות מבחינה בכך ומבססת את גישתה על שכל ואמונה יחדיו. שילוב זה קרוי בלשון הספרים הקדושים 'חיבור אמת ואמונה'. האמת הוא השכל. לא שכלי שלי, משום שמי יערוב לי שהוא אמיתי. הכוונה לחכמת התורה שאדם קונה באמצעות שכלו. אמונה ראויה היא זו שנסמכת על אמת, דהיינו על חכמת התורה שמקבלים מחכמי התורה.

על פי דרכנו אמונה מתחילה היכן שהשכל נגמר, לא מפני שהיא סותרת לשכל, אלא משום שמרחב המחייה שלה מתחיל מעבר לשכל. אפילו שכל תורני טוב עד מקום מסוים. באותו מקום, שם מתחילה האמונה לצמוח, כמו עלי הכותרת העולים מהגבעול שיוצא ועולה מתוך האגרטל.

היכן המקום בו נגמר השכל? רבי נחמן מלמד שאחרי כל ההשגות וההבנות, כאשר יהודי ניגש לקיום מצווה למעשה, עליו להשיל את השכל ולאמץ אמונה, דהיינו: לבצע את יהדותו הלכה למעשה לאור השכל – אך בחוויה והוויה של אמונה. בתמימות, בפשיטות, בנאמנות, מתוך שלימות פנימית של ילד המבקש לעשות רצון אביו.

(פורסם העלון השבת 'קרוב אליך')

2034 סך כל הצפיות 1 צפיות היום
1 תגובה
  1. איש הרוח says:

    מאמר מדהים , אתה כותב נפלא כל שבוע בעלה לתרופה , האמת הזאת מאחורי המאמרים נותנת לי את התחושה שאני לא לבד בחיפוש ויש מי שמבין אותי , תודה על כל העצות והחיזוקים

    להגיב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים