דור הצעצועים

בס"ד

(בעקבות מיטתו של הרבי מערלוי זצ"ל, פורסם בבקהילה תשע"ו)

דמות הוד נעקרה השבוע מנוף אומתנו, ולמעשה מנופו של עולם. לצערי אינני כותב את הדברים כיודעו וכמכירו של האי גברא רבא קדישא, כ"ק האדמו"ר מערלוי זצ"ל, אדרבה הדברים נכתבים על ידי אחד מאותם רבים שלא זכו להיכרות אישית עימו ובכל זאת חשו השבוע בהסתלקותו. כשאילנות גדולים נעקרים, דשאים שלמרגלותיהם נרעדים ומוכים בסנוורי חמה. ממה הזדעזענו? חושבני, יותר משזו דמותו וצדקותו שאין צורך לומר עד כמה חבל שאיבדנוה – הרי שזה החבל שקשר, עד יום שני לפנות בוקר, את דורנו עם דורות קודמים שנגדעו זה מכבר, וניתק בסערה.

רבים מהמספידים הנרגשים העלו השבוע את זכרו של הסב מרנא החתם סופר זי"ע, מי שעיצב וחולל דמות יהודית ייחודית שפיעמה בעוז משך מאות בשנים, בחוג קהילות וישיבות החתם סופר, והיתה למעין שבט בפני עצמו מי"ב שבטי י-ה. יחד עם פטירתו של האדמו"ר נסתלקה שוב יהדות הונגריה המעטירה, שאך לפני מעט יותר מיובל נגדעה כמעט לחלוטין תחת גרזן הכורת בסוף שנות השואה האיומות. לזכרה של אותה הסתלקות, דממו באורח נדיר ולמשך יום תמים, כל נושאי השיחה והבחישה הרגילים במחוזותינו והציבור החרדי נזכר שהוא מסוגל למצוא עניין רב גם במה שנעלה וחיוני יותר מפוליטיקה ורכילויות שגרה.

 

המספד הגדול הזה מלמד אולי על הדבר שעדיין מבדל אותנו מכל המגרשים שנושקים כמעט לגמרי למגרש שלנו. מתברר שעדיין יש בנו כמיהה עזה לדברים גדולים ולאנשים גדולים. עמוק בלב אנחנו מרגישים, גם אם לא תמיד מיישרים קו עם התחושה, שיש בחיים דברים אמתיים ראויים להערכה ולהשתוקקות. אפשר שזו הנקודה שעוד מייחדת אותנו מכל התופעות שמצטמחות סביבנו ובתוכנו. דורנו דור צעיר, וחלקים רבים מזמנו מונחים בתוך ארגז חול, הרבה עיסוק בזוטות, המון הזדקקות לקטנות. שעשועים ידבר דורנו, משחקים וסמיילים עליזים. צדיקים ממשילים את הרדיפה אחר תאוות לעיסוקיו של תינוק בצעצועיו. כשהוא שקוע בבובותיו, הפעוט מוצא בהן עולם ומלאו. הוא בשום אופן לא יסכים שנזלזל בדובי המעוך וחסר העין שלא ימוש מידו יומם וליל, ואל נא תסתכנו בהיעלבותו בעקבות התייחסותכם הצוננת ליצירות פאר שחולל בפלסטלינה. עולם הוא עניין של הגדרה, וכל אדם חי בעולם שעיניו מצליחות או מוכנות לראות, שכן עבורו העולם הזה אכן עולם ומלאו. אבל, כותב מוהר"ן מברסלב, יש דבר אחד שמסוגל לשלוף גם תינוק ממשחקיו ובבת אחת – אימא. התינוק הזה שעד לפני רגע התמסר בכל חושיו לפריטים זערוריים של פליימוביל, ברגע שעיניו התינוקיות רואות את אימו, הוא משליך את צעצועיו ושועט באחת אל זרועותיה של אימא. האם שבמשל היא דמותו של צדיק.

הרבה אנשים טובים מנסים לדבר אל הדור שלנו, בכל מיני צורות ובכל מיני שפות. מהם עדינים ומהם אגרסיביים. חלקם נביאי חסד ואחרים נביאי זעם ואיומים. אנשים טובים ושוחרי רצון טוב עושים טובה לבן דורנו קטן הדעת, מתכופפים אליו בחמלה ומנסים להסביר לו שיש עולם גדול בחוץ, גדול ויפה, ובעיקר אמיתי. בן דורנו מגביה עין אחת עגולה ומעורפלת ומבטו זולג עדיין אל המסך המרצד בין אצבעותיו, 'נו', הוא נושף באפס רוח, 'מה אומר?'. והאנשים הטובים מכעכעים בגרון וחושבים מהר מה אומרים במצב כזה.

 

קשה מאוד עד בלתי אפשרי לנתק ילדים מצעצועים, אבל את המבוגרים קשה עוד יותר. ניסיונות הניתוק מניבים תוצאות ספורות ודור הילדים שלנו ממשיך לדבוק בצעצועיו לאהבה. את מה שלא יעשו מאה מוכיחים בשער תעשה אימא אחת על מפתן דלת חדר המשחקים. עוד לא הומצא המשחק שיתמודד על לב התינוק מול זרועותיה של אימא. מדוע? מה יש לאימא שאין בכל הצעצועים? זה לא איזה עניין מרתק או סיפור מושך לב. כדי לזכות בלב תינוקה אימא טובה לא צריכה להמציא המצאות ולגייס רעיונות ה' יודע מהיכן. היא רק צריכה להיות אימא, כפשוטו. כל דבר נמשך לשורשו, כותב מוהר"ן, ושורש התינוק אצל אימו.

כל דבר נמשך לשורשו – יסוד שמדובר כבר ברמב"ם, אולי כאן גלולת המרפא של דורנו. עד שמשקיעים אנרגיות בניסיונות נואשים לנתק את דורנו הילדותי מצעצועיו באמצעי מניעה חשובים בהחלט, כדאי לתת גם דעת על הפן הזה, הציעו לדור הזה חיבור אל השורש ויש סיכויים שהוא יזנח את ההבל.

אימא היא גם דמות מחברת בין עולמות. מצד עצמה שייכת לעולמם של הגדולים, ומצד אימהותה בעיני תינוקה היא בת עולמו שלו, חברותא למשחקיו ואוזן קשבת לגרגוריו. המאפיין הזה מבטא היטב את דמותם של צדיקים וגדולים בישראל. ענקי רוח שעם היותם אזרחיה של מדינת הגדולים, משוטטים במרחבי רקיע, יחד עם זאת היו מסוגלים להתחבר לצרתו וקטנות דעתו של כל איש מישראל, וכשאתה אח שלו חבר שלו ושותף לעולמו, הוא מוכן עבור גדלותך להשליך מידיו גם את צעצועיו המקודשים ביותר.

אין ספק שמהבחינה הזו גדולה האבידה שבעתיים. הסתלקה ממפתן דורנו עוד דמות שהיוותה עבור אנשים רבים סיבה מוצדקת להשליך, לפחות מדי פעם, אי אלו צעצועים וזוטות.

 

 

1130 סך כל הצפיות 3 צפיות היום
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים